Bajzáth István kiállítása
Álom és valóság, átlényegülés
A Matyóföldi Alkotók és Művészetpártolók Egyesülete (MAME) tagjának, Bajzáth István amatőr képzőművésznek nyílt kiállítása Egerben, az Agria Park Galériában 2025. február 15-én.
A rendezvényt Teleki Klári galériavezető nyitotta meg, aki elmondta, hogy Bajzáth István személyében, ma egy olyan alkotó kerül bemutatásra, akinek a képein aprólékos munkával, kidolgozottsággal jelenik meg a szürrealizmus, matyó motívumokkal díszítve. A szépség és a szörnyűség közötti éles kontrasztot népi motívumokkal tompítja.
Bajzáth Istvánnak itt ez a második kiállítása, de a mai 69 db kiállított kép teljesebb, és érettebb gondolatvilágot mutat. Érzékeny belső látása van, egy kompozíción belül is – egészen meglepő alkotások is vannak a paravánokon; ég és föld közötti elemek szürreális elrendezése, melyeken a nőiség is megjelenik. Egyik-másik képet szemlélve el lehet merengeni azon, hogy vajon mire gondolhatott az alkotó. A valóság inspirálja az alkotásokat, de a képek egyedi jelentőségűek; a művész a nézőre bízza azok értelmezését, ilyen értelemben az alkotó és műélvező közös munkájává válik.
Bajzáth István vegyes technikát alkalmaz, vonalvezetése és látásmódja egyedi. Kötelességének érzi, hogy amit matyó őseitől kapott, azt tovább örökítse.
Teleki Klári azzal fejezte be megnyitóját, hogy Bajzáth István egy nagyon érdekes képzeletbeli világot tár elénk ezzel a kiállítással, amely alkotói tevékenységének összefoglalása, eszenciája.
Csirmazné Cservenyák Ilona, a MAME elnöke is köszöntötte a megjelenteket, majd röviden beszélt az idén 30. születésnapját ünneplő Matyóföldi Alkotók és Művészetpártolók Egyesületéről. Végül méltatta a kiállító művész munkásságát.
Bajzáth István megköszönte mindenkinek, akinek szerepe volt abban, hogy ma itt munkáival bemutatkozhatott, és üdvözölte az érdeklődő közönséget is. Önmagáról keveset szólt, mert amit érdemes tudni róla, azt elmondják a művei. Azt azért elárulta: „egy reaktor működik bennem.”
A rendezvényt a mezőkövesdi gitártanár, Nyikes Nikoletta, gyönyörű énekével és gitárjátékával színesítette.
***
Saját meglátásom szerint, Bajzáth Istvánt olyan belső kényszer vezeti, amely arra készteti, hogy a benne felgyülemlett érzelmeit, gondolatait, lelkiállapot-változásait képzőművészeti alkotásokban fejezze ki. Miután közönség elé vitte képeit, sajátos világába a nézőt is be akarja avatni.
Semmiképpen sem jellemző rá az „akadémikus művészet” követése. Egyéni stílusának kialakulásához személyes utat járt be: matyó származása, férfiúi nemi identitása, vonzódása a női nemhez – legalábbis erre utalnak a már-már erotikus művei (túlhangsúlyozott női mellek és csípők jelennek meg a kompozícióin). A „Kőbirodalomban” eltöltött munkás évek is tetten érhetők a képein: több esetben a rajzai kiindulási alapja egy épület, épületrész, ezekre épülnek rá a motívumok. Biztos és lendületes vonalvezetéssel, jó kompozíciós érzékkel alkot. Úgy tölti ki a felületet, hogy teljesnek érezzük. Míves kidolgozottságú művein szerkesztettség és szabadrajz egyaránt jelen van.
Azt már megszokhattuk, hogy a képzőművészek fel szokták tüntetni a nevüket a kép jobb alsó sarkában, Bajzáth István azonban a képei bal alsó sarkában a mű címét is megjeleníti.
A kiállító művész – saját elmondása szerint – „Kényszerbeszállás” c. képe a gondolat szabadságát üzeni. A „Háztűznézőben” c. képén az látható, hogy a „matyó kakas” a tyúkudvarba megy szemlét tartani.
Úgy érzem, hogy nem mindenki számára könnyű eligazodni Bajzáth István hihetetlen szürreális fantáziavilágán, nehéz racionálisan felfogni, de talán nem is az a fontos – a képeket látni kell!
K. Dudás Mária

A kiállítás megnyitója